Søndagsstykke med Håkon Matti Skrede

MOZART.jpg

Dirigent: Håkon Matti Skrede
Ensemble: Bergen Filharmoniske kor, Collegium Musicum m.fl
Utvalgt stykke: Mozart C moll-messe

I vår ukentlige prat om repertoar fokuserer vi denne gang på kor. Håkon Matti Skrede er dirigent for en rekke kor i Bergen, deriblant Bergen Filharmoniske Kor, Collegium Musicum og Edvard Grieg kor. Han fikk nylig ta en del av æren da Bergen Filharmoniske Orkester og kor vant utmerkelsen for beste utgivelse i kategorien Opera i Gramophones årlige kåring for sin innspilling av Peter Grimes av Britten.

En sentral tanke for enhver dirigent er hvordan man aktivt kan bruke repertoar i den kunstneriske utviklingen av sitt ensemble. En måte å å oppnå dette på er å finne repertoar som ligger naturlig behagelig for ensemblet, slik at man som dirigent kan fokusere på å foredle kvaliteten som allerede ligger til stede. Men man kan også finne verk som dytter en litt ut av komfortsonen, der en er nødt til å jobbe litt ekstra for å komme til det kunstneriske sluttresultatet. Og gevinsten i andre enden kan da også være betydelig.

Nå for tiden har vi jobbet med Salmesymfonien av Igor Stravinsky, og der møter man på en del utfordringer, når man hører på andresatsen så kan helheten fort virke kaotisk og uoversiktlig. Jeg er da veldig opptatt av at skjønnheten ligger i å hente ut det vakre i linjene i koret, selv om omgivelsene rundt er krevende, forteller Håkon Matti, og presiserer raskt hva han mener med skjønnhet.

Det er fort gjort å misforstå hva man mener med vakkert, det behøver ikke være tonal og lettfattelig musikk. For meg handler det om å finne den beste klangfargen og potensialet i den menneskelige stemmen, sier Håkon Matti, som er veldig bevisst på å hente ut kvaliteten og det vakre i musikken i en innlæringsprosess.

Å synge er så koblet til enkeltindividet, så dersom musikken er uutgrunnelig vanskelig og kompleks kan du se det tydelig på hele fysikken til en sanger når de ikke skjønner hvordan de skal forholde seg til musikken. De får spenninger i kroppen og stemmen. Det er jo et stort psykologisk element i dette, og om man da klarer å løfte dette og hente frem det vakre, kvaliteten, så vil det alltid hjelpe sangeren til å prestere bedre.

Tanken om at kunst skal gi noe vakkert er viktig for Håkon Matti, og det kom virkelig til sin rett i det lange samarbeidet musikkmiljøet rundt Bergen Filharmoniske orkester hadde rundt operaen Peter Grimes.

Jeg synes vi virkelig fikk til noe stort på innspillingen av Peter Grimes. Det er et verk som egentlig er ganske komplisert å synge, men narrativet i hele verket var gjenkjennbart for alle delaktige, så koret kunne virkelig jobbe seg inn i karakterene. Og det gjør noe merkbart med uttrykket, klangen og nerven i tekstingen. Utover det å ha teknisk overskudd hadde vi da også muligheten til å formidle noe som var ekte for oss. Når vi gjør ting som er såpass vanskelig, komplekst og teknisk krevende så bygger vi også en kompetanse og overskudd som vi får valuta for når vi i etterkant skal synge verk som ikke er fullt så utfordrende.

Som kormester for Bergen Filharmoniske kor og Collegium Musicum ligger det i jobbens natur at han jobber med store mengder repertoar med korene. Og Håkon Matti er en av svært få nordmenn som har fått muligheten til å jobbe med det aller meste som finnes av store korverk, fra de største rekviem av Berlioz og Verdi, via Mahlers korsymfonier til Schönbergs Gurrelieder og store operaoppsetninger.

Jeg er egentlig ikke så veldig favoriserende når det kommer til enkeltverk, og jeg søker alltid å fornye innfallsvinkelen hver gang jeg møter et verk på nytt. Men jeg ønsker gjerne å trekke frem et stort stykke musikk som muligens av og til havner i skyggen av andre verk, nemlig Mozarts store C-moll messe. Jeg har en stor beundring for dette verket, og liker det bedre og bedre for hver gang jeg møter det. Det er veldig godt komponert for koret, og fremstår veldig helstøpt, avslutter Håkon Matti.

Forrige
Forrige

Søndagsstykke med Jan Ola Amundsen

Neste
Neste

Søndagsstykke med Bjørn Breistein