Inspirasjonshelg for ensembleledelse
Workshophelg på Voksenåsen

Bli med på en spennende workshophelg og form ensembleledelse for fremtiden! Opplev inspirerende workshops, foredrag, refleksjoner og panelsamtaler om helhetlig og inkluderende musikalsk ledelse. Helgen vil gi deg mulighet å utvide dine kunnskaper og din kompetanse i møte med ulike verktøy, metoder, repertoar, perspektiver og nye nettverk. I tillegg til workshops og foredrag vil det også være stands fra ulike leverandører av repertoar og undervisningsmetodikk. Nytt av året er en egen løype for unge dirigenter.

  • Kurs og øvingsorkester for unge dirigenter

  • Dirigentkurs for musikk- og kulturskolelærere

  • Samspill i praksis og ensemblemetodikk

Opplev blant annet:

  • Bjørn Breistein: Dirigentkurs og introduksjonskurs for musikk- og kulturskolelærere (praksis)

  • Guro Haugli: Teknikkøvelser og individuell veiledning (praksis)

  • Rasmus Hella Mikkelsen, Eduardo Villamizar mfl: Øvingsensembler og kurs for unge dirigenter

  • Øvingsensembler: Strykere – blåsere- sangere

  • Thorn Magnus Reymert: NOR 59: Få et innblikk i metodikken, roller og oppgaver på ulike musikalske trinn og hvordan bygge et miljø der ungdommene selv har viktige oppgaver.

  • Eva Nivbrant Wedin: Notelesing med hele kroppen

  • Birgitte Grong: Å få alle til å spille så godt de kan fra hjertet

    Styrker vi menneskene bak instrumentet/stemmen til å fungere og spille så godt de kan, vil vi kunne nå langt med det musikalske resultatet. Hvordan lykkes vi med dette? Birgitte vil dele kunnskap og tanker om hjernen, læring og metoder for innstudering, dirigering, kommunikasjon og organisering. Dette kan hjelpe dirigenter på alle nivå i ulike ensembler på denne veien. 

  • Berit Cardas: Gåsehud (praksis) ) «Hvor skal man begynne?» Bli med på en øvingsøkt med barn som har sitt første møte med musikkutøvelse

  • Bjørn Breistein: Aktiv lytting

  • Reshail Mansoor: Samspill og tilbud for mangfold

  • Wenche Losnegård og Jarle Storløkken: KOKO prosjektet: Repertoar for kor + korps (praksis)

  • Sturla Eide og Follofeler:  Bruk av folkemusikk i undervisningen (praksis)

  • Saleh Mahfoud: Oslo Oriental Ung

  • Ingerine Dahl: Innovasjon og teknologi som kan skape begeistring og inkludering. En presentasjon av instrumentet Muzziball (praksis)

  • Elisabeth Lindland: Spor- prosjektet - Hvordan skape forståelse og inkludering mellom elever med psykiske og fysiske utviklingshemninger og deres funksjonsfriske medelever.

Workshophelgen 2024 gjennomføres i samarbeid med De Unges Orkesterforbund, Dextra Musica, Dream Orchestra, FolkOrg, Korpsnett Norge, Nordic Wind Festival, Norges musikkhøgskole, Norges Musikkorps Forbund, Norsk kulturskoleråd, Samspill, Ung i kor, Ung kirkesang og Ung musikk.

Det er begrenset antall plasser og førstemann til mølla. Det er mulig å sende påmelding for en hel kulturskole , organisasjon eller lignende samlet. Meld deg på ved å sende en epost til post@dirigentloftet.no innen 25.oktober. Seminaret og måltider dekkes av Dirigentløftet og eventuell overnatting på Voksenåsen kr 1195 pr natt dekkes av deltakere.

Krever:
Workshophelgen er åpen for lærere i kulturskoler og ensembleledere som jobber med barn og unge, samt ansatte i utdanningsinstitusjoner og musikkorganisasjoner.

Gåsehud: Hvor skal man begynne?- Om å starte fra skrætsj

Bli med på en øvingsøkt med barn som har sitt første møte med musikkutøvelse med musikkinspirator Berit Cardas. Vi kan få alle barn til å synge, eller i hvert fall rope. Kan vi få det til å låte så bra at det blir godt nok til en konsert med et profesjonelt orkester? Hva fungerer? Hva har jeg aldri klart å få til? Hør om feilslåtte kongstanker, motbakker, griseflaks og skjellsettende opplevelser.

Berit Cardas

Å få alle til å spille og synge så godt de kan fra hjertet

Styrker vi menneskene bak instrumentet/stemmen til å fungere og spille så godt de kan, vil vi kunne nå langt med det musikalske resultatet. Hvordan lykkes vi med dette? Birgitte vil dele kunnskap og tanker om hjernen, læring og metoder for innstudering, dirigering, kommunikasjon og organisering. Dette kan hjelpe dirigenter på alle nivå i ulike ensembler på denne veien.

Birgitte Grong

Felles opptakt

Felles oppvarmingsøvelser og inspirasjonsforedrag om aktiv lytting. Å lytte er kanskje dirigentens viktigste verktøy, men hvor godt lytter vi egentlig? Hvordan vet vi hva vi skal lytte til og hva kan vi gjøre for å bli enda bedre lyttere? Ved hjelp av musikkens ulike elementer kan vi lære å bli mer fokuserte og mer til stede i musikken, en aktivt lyttende dirigent.

Guro Haugli og Bjørn Breistein

Dirigentlab

Dirigentlaben tilpasses både nybegynnere og viderekommende. For dem som ønsker å lede et ensemble eller har fått ansvar for et ensemble, og ønsker en lavterskel innføring i faget, har vi utviklet et grunnkurs i dirigering. Kurset bygger på deltakernes musikkompetanse og erfaring. Gjennom kurset får du en innføring i slagteknikk, partiturforståelse, roller og oppgaver.

For dirigenter som inspirasjon til nye løsninger i ensemblehverdagen, har vi dirigentlaber med orkester, blåse-ensemble og kor som gir deg muligheten til å utvide din egen teknikk og uttrykksbredde i møte med ulike ensembleformer. Med fokus på alt fra teknikk til klangideal og som gir deg muligheten til å utforske hvordan du kan forsterke ditt musikalske budskap gjennom formidling og tilstedeværelse.

Det jobbes for begge nivå med korte utdrag. Utdragene er valgt for å kunne gi et spekter av forskjellige utfordringer, og representerer litt ulike vanskelighetsgrader.

Aage Meyer, Rasmus Hella Mikkelsen, Guro Haugli, Bjørn Brestein, Emilie Hellum Johansen, Eduardo Villamizar

Notelesing med hele kroppen

Notläsning behöver tränas - inte förklaras. Liksom när ett barn lär sig läsa skriven text genom träning, behöver man träna notläsning för att lära sig läsa noter. Men hur gör man som lärare/ledare för att underlätta denna process. Vilka metoder fungerar? Och hur gör man det på ett effektivt och roligt sätt?

Workshopen vil være en kombinasjon av teori og praktiske øvelser. Vi kommer til å gå gjennom det grunnleggende i hvordan leseevnen utvikles og hvordan man kan støtte elevene i denne prosessen. Det blir også mulighet til å prøve noen enkle øvelser og se noen videoeksempler fra notelesingstrening med elever i ulike aldre, med professor i rytmik Eva Nivbrant Wedin.

Eva Nivbrant Wedin

Oslo Oriental Ung

Alle barn og unge fortjener å oppleve rollemodeller og forbilder som speiler hvem de er. Dagens mangfoldige samfunn er tjent med et inkluderende, rikt og tilgjengelig kulturtilbud der barn og unge kan møte musikk og kunstnere de kan kjenne seg igjen i. Enten det er som publikum til en konsert, som deltakere i orkester på tvers av generasjoner eller på musikkverksteder i og utenfor asylmottak, burde verdens viktigste publikum ha mulighet til å delta på gode opplevelser som kan bidra til å bygge identitet og tilhørighet. Samspill er en viktig bidragsyter på dette området.

I samarbeid med Oslo Orientalske Orkester leder den syriske musikeren Saleh Mahfoud tilbudet om opplæring innen arabiske og andre østlige/orientalske musikksjangre til ungdom i alderen 12-20 år som ønsker å få bedre kjennskap til denne musikken. Her får unge talenter møte og spille sammen med profesjonelle musikere. Tilbudet består av både opplæring, samspill og improvisasjon.

Saleh Mahfoud

Innovasjon og inkludering: Muzziball

Elisabeth Lindland er norsk skuespillerinne og sanger med lang karriere i mangfoldige sjangre. Arbeidet hun har gjort for inkludering og særskilt med SPOR-prosjektet gav henne Agders fylkes kulturpris sammen med Mette Midling-Jensen i 2021. Ingerine Dahl er fiolinist og gründer. Hun har jobbet som konsertmester i Stavanger Symfoniorkester i over 20 år og er Dextra musiker. I de siste årene har hun utviklet interaktive, inkluderende kunstformer og det er hennes oppfinnelse, Muzziball, som bringer disse to sammen.

Elisabeth Lindland og Ingerine Dahl

NOR59 fra A til Å

NOR59 er et strykeinstitutt i Oslo, med over 150 elever fordelt på fem orkesternivåer. NOR59 Strykeinstitutt har fokus på høy kunstnerisk kvalitet gjennom integrering, breddesatsing og talentutvikling. Kunsterisk leder, Thorn Magnus Reymert, har som utgangspunkt at 70 av 100 tilfeldig valgte barn kan bli musikere på heltid hvis de ønsker, og 100 av 100 kan bli svært dyktige amatørmusikere. En forutsetning for å få dette til, er den dype forståelsen og interessen for hvert barns egenart og individualitet. Thorn Magnus Reymert og ensembler fra NOR59 gir et unikt innblikk i sin metodikk osv, roler og oppgaver på ulike musikalske trinn og hvordan bygge et miljø der ungdommene selv har viktige oppgaver.

Thorn Magnus Reymert

KOKO-prosjektet: Julesanger for kor+korps

Jarle G. Storløkken og Wenche Losnegård, som er komponistene bak KO-KO-prosjektet deler om satsingen på felles repertoar for kor og korps. Vi inviterer til en workshop med materialet som har juletema.

Jarle G. Storløkken og Wenche Losnegård

Folkemusikk og gehørspill i undervisningen

Sturla Eide begynte å jobbe i kulturskole allerede i tenårene, og innså etter mange års praksis at de fleste faktorene som lå til grunn for at han selv ble felespiller manglet i hans egen undervisning. Sturla har gitt ut en slags lavterskel innføring i det å spille folkemusikk i form av albumene og heftene Kattapols og Kattalender. Og i dag er det veldig mange barn og unge som har et forhold til disse slåttene. Denne helga får dere en liten smakebit på arbeidsformen Sturla bruker. Det blir først og fremst gehørbasert læring av slåtter og arrangement, med fokus på rytme og musikkens funksjon ovenfor dansen.

Ungdomsensemblet “Follofeler” er sammensatt av barn og unge fra Follo-kommunene i samarbeid med kulturskolene. De fleste deltakerne spiller i et av regionens styrkeorkestre, og får gjennom Follofeler undervisning i folkemusikk og andre musikksjangre. Gruppen ble etablert sommeren 2016 etter inspirasjon fra den svenske ungdomsgruppen “Dalaviolinisterna”.

Sturla Eide