Ukens dirigentmøte: Margrethe Ek

Margrethe Ek er en engasjert kordirigent og pedagog, og har blant annet skrevet en bok om sammenhengen mellom korsang og helse. Hun er nå avdelingsleder for musikklinjen på Kirkeparken VGS i Moss, der de har en lang tradisjon med samarbeid med både organisasjoner og profesjonelle ensembler. Gjennom årene har de hatt flere produksjoner med både Det Norske Blåseensemble og Solistkoret, og skolen var også tidlig ute med å benytte seg av Dirigentløftets tilbud om fagdag for dirigenter. Det er lett å se effekten og ringvirkningene dette har for unge musikere, og Margrethe ønsker gjerne å bygge videre på dette.

Vi ser hvert år hvor stort utbytte elevene våre har av å jobbe med profesjonelle musikere og dirigentlærere, de får en opplevelse og en motivasjonsboost som virkelig vekker interessen og gnisten hos mange av elevene. Men, spesielt innen dirigeringsfaget skulle vi gjerne hatt muligheten til å kunne starte dette tidligere, det er alt for sent å introdusere elevene for dette når de bare har et halvt år igjen på skolen, utdyper Margrethe med ettertrykkelighet.

Slik det er nå tilbys nemlig bare dirigering som fag i tredje klasse på videregående, noe som gir veldig kort tid til å sette seg inn i et fag som virkelig har godt av en modningsprosess. Tidligere gikk faget over to år, men med skifte i læreplaner har tilgjengelig tid blitt redusert, i tillegg til at faget har også fått mer vage læringsrammer. Dette ønsker Margrethe å å gjøre noe med, og det første grepet er å introdusere dirigering allerede ved skolestart på videregående.

Jeg ønsker å teste et pilotprosjekt, der man kan starte med dirigering allerede i første klasse. Det hadde vært utrolig spennende å se hva man kunne fått til dersom elevene hadde hatt muligheten til å lære seg det grunnleggende om musikalsk ledelse allerede idet de startet, og få sjansen til å modnes i faget samtidig som de vokser og lærer mer som mennesker, sier Margrethe. Tanken er at man kan sette av tid til å lære seg grunnprinsippene i en tidlig alder, og faktisk lære seg mer enn bare taktering. Spesielt erfaringen med å se hvordan elever åpner seg opp i møte med dyktige musikere er en stor inspirasjon for å utvide faget.

Vi ser jo en enorm forskjell i klassen vår når vi har hatt fagdagen i direksjon i regi av Dirigentløftet; det er stort å se hva som skjer når de får møte musikere som kan respondere så intuitivt og musikalsk på det som dirigentene våre gjør. Det gir en enorm inspirasjon, tenk om vi kunne gitt dem den boosten litt tidligere?

Bak denne tanken er vissheten om at dirigering handler om så enormt mye mer enn å bare taktere og styre et kor eller orkester. Det handler om kommunikasjon, formidling, musikalitet, kort sagt viktige element i modningen til en ung sanger eller musiker.   

Jeg tenker at dersom vi starter med faget tidlig, så er ikke fallhøyden så stor. Men sjansen er desto større for at vi klarer å åpne opp for hva musikalsk lederskap kan bety. Vi ønsker å lære opp selvstendige dirigenter som kan ha en musikalsk vilje. Det sier seg selv at det igjen får ringvirkninger i andre fag, man skal tolke tekster, lære seg å stå foran store forsamlinger og kommunisere både verbalt og nonverbalt. Eleven lærer å lede, og får også en opplevelse av hva det vil si å bli ledet. Det er rett og slett et fantastisk og positivt samspill, forteller Margrethe entusiastisk.

På fagdagene i regi av Dirigentløftet får elevene møte profesjonelle musikere, og opplegget vektlegger blant annet viktigheten av kommunikasjon og uttrykksvilje. Effekten av kun én inspirasjonsdag er ofte merkbar, og denne følelsen ønsker Margrethe at man kan bygge videre på. Hva skjer dersom man innimellom kan gi små glimt som åpner for videre utforsking om hva dirigering kan innebære?

Det har alltid vært spennende de gangene vi har hatt besøk av Dirigentløftet, det skjer noe spesielt når elevene oppdager at det de gjør utgjør en forskjell, når alle bevegelser og uttrykk blir plukket opp, og at de kan bidra til å skape et musikalsk uttrykk. Tenk om man kunne startet med dette tidlig, så kan man følge opp med metodikken og teknikken, alt som må læres for å bli en god dirigent. Man må få dem til å skjønne hva det dreier seg om, og vekke lysten til å lære mer!

Selv fikk Margrethe en tidlig start som dirigent, hun ble kastet utpå som dirigent for barnekor i en alder av 14 år. Det var startskuddet for et langt liv som dirigent, og det lyser gjennom at Margrethe brenner for både faget og elevene sine. Ikke minst handler det om å gjøre alt man kan for å vise kraften i musikk, og gleden av å kunne skape musikk sammen med andre.

Kraften vi finner i musikken, den handler jo ikke om alder. Det er det vi må skjønne, og det er derfor jeg mener vi skal vise ungdommen det så tidlig som vi kan!

Om du vil høre mer om Margrethes visjoner, er du hjertelig velkommen på Dirigentkonferansen 2023!

Forrige
Forrige

Ukens dirigentmøte: Ron Davis Alvarez

Neste
Neste

Torsdagstanker fra Christer Johannesen