Mandagsmorgen med Odd Terje Lysebo
Det er få, om noen, norske dirigenter som har så langstrakt erfaring som Odd Terje Lysebo, og det var en gledens dag for hele den norske dirigentstanden da han 1. nyttårsdag fikk utdelt Kongens fortjenestemedalje for sitt langvarige arbeid i musikkens tjeneste.
- Du vet, det var en kjempeoverraskelse, og jeg ble tatt fullstendig på senga, dette hadde jeg ikke ventet i det hele tatt. Men det som faktisk var like morsomt var alle henvendelser jeg fikk i etterkant fra mennesker jeg har møtt og jobbet med opp gjennom årene. Tenk, alle disse menneskene som tok seg tid til å gratulere og takke for arbeidet, det betyr mye for meg, sier Lysebo med oppriktig takknemlighet.
Og akkurat det mellommenneskelige skal vise seg å bli et gjennomgående tema i samtalen når vi spør videre hva som inspirerer Odd Terje.
- Det som er det viktige for meg med den jobben vi har, det er nettopp å kunne skape noe sammen med andre mennesker, sier han med kraftig trykk på ordet skape.
- Jeg føler jeg har vært veldig heldig, som har fått jobbe med det positive og skapende hos andre mennesker. Tenk deg, når vi dirigenter kommer på en prøve så møter vi kanskje 50 eller 70 mennesker som oppriktig ønsker å oppnå noe sammen med deg, å bruke seg selv og sine evner til noe skapende og konstruktivt. Bare det er enormt inspirerende, å få lov til å ha en slik arbeidshverdag.
For Odd Terje er den mellommenneskelige kontakten en kvalitet han setter høyt hos dirigenter, og en viktig nøkkel for å oppnå suksess.
- Husk, vi jobber med mennesker, du må like mennesker, og kunne akseptere mennesker for de de er, sier han, og viser til kvaliteter som kreves av en god dirigent.
- Når vi jobber er det jo to ting vi må ha på plass. Det første er det rent faglige, å kunne musikken, ha kunnskap om orkesteret, slå riktig og alt det der. Det andre er det menneskelige, både å kunne kommunisere med musikerene, men også se de og forstå hva de trenger.
Det menneskelige må være på plass, ellers klarer du ikke å formidle det du vil gjøre. Samtidig er det såklart viktig, om det faglige ikke er i orden bommer du med budskapet, og feiler da også i oppgaven din som dirigent.
En utfordring man møter som ung dirigent er at akkurat denne delen av yrket ikke nødvendigvis kan læres på samme måte som slagmønstre og noter, men blir for mange en del av en lengre prosess.
- Man erfarer dette over tid. Du er nødt til å studere og observere andre dirigenter, ja også andre mennesker, i en formidlingssituasjon. Hva er det de gjør, hvordan møter de folk, og hvilke taktikker bruker de? Observer hvordan dirigenter jobber på prøvene, ikke bare se på konsertene. Jeg synes man gjerne kan lese seg opp på prestasjonspsykologi og idrettspsykologi, det kan overføres på mange måter til det vi gjør. Bare måten vi ordlegger oss på og hva vi vektlegger har stor virkning, sier Odd Terje, og viser umiddelbart til parallellene i en sportshistorie.
- Treneren til OL-vinner Johan Olav Koss, Hans Trygve Kristiansen fortalte meg at de gangene Koss jobbet litt i motbakke, var han alltid nøye med å fremheve alt som var bra. Samtidig gav han hjelp til forbedring. Språket skulle alltid være oppbyggelig!
Når samtalen her dreier inn på kommunikasjon og hvordan man som dirigent møter sitt ensemble og musikere, blir Odd Terje veldig engasjert, og det er åpenbart at dette er noe som opptar ham veldig sterkt.
- Jeg mener klart at noe av det viktigste for en dirigent er å være positiv, og ha en positiv innstilling til sine medmennesker! Man skal selvfølgelig stille høye krav og ha ambisiøse forventninger, men man kan likevel si det meste med et smil om munnen. Dette gjelder både når man jobber med amatører og profesjonelle, du er nødt til å virkelig se menneskene som sitter der, sier Odd Terje, og utdyper videre.
- For meg handler det om å bygge opp og vise tillit til de man jobber med. Som dirigent skal du ikke skjelle ut musikere for feil, men heller hjelpe de til å komme frem til et bedre resultat.
Snakker du om feil har du en negativ instruksjon. Forteller du om det du vil ha har du en positiv instruksjon, som kan inspirere og virke oppbyggende. Feil skal så klart ikke forbigås, men jobben din som leder og instruktør er å hjelpe til for å få det riktig.
Som grunnmur i denne filosofien ligger en lang og opparbeidet erfaring av hvor viktig det er å være motiverende, og gi frihet og ansvar i jobben som leder og dirigent.
- På et punkt er dette egentlig ganske elementært: Mennesker som ikke blir sett lykkes ikke. Dette er veldig vesentlig, når du stiller krav og forventninger de kan møte ser du dem, og de opplever at sitt bidrag betyr noe. Man må også gi følelsen av frihet, å gi de rom til å skape. Her er det så klart forskjell med tanke på hvilket ensemble du står overfor, profesjonelle har større evner til å skape selv, men det kan også brukes med amatører.
Odd Terje Lysebo hadde sin debut som dirigent så tidlig som i 1967, og har siden den tid opplevd enorme endringer i musikklivet, både blant musikere og dirigenter. Han forteller entusiastisk om sin kjærlighet til moderne musikk med de utfordringer og læringsmuligheter det bringer, det enorme repertoaret for blåsere, og forteller mange historier møter med store komponister og møtet med musikken deres.
- Jeg har en rekke ganger fremført musikk av Arne Nordheim, og det som var så fint med ham var at han likte så godt å høre uventede ting i sitt eget partitur, han elsket at man tok frem andre sider av musikken, og virkelig tolket det han hadde skrevet. Det er kanskje noe av det viktigste jeg har lært, vi er nødt til å skape et nytt kunstverk hver gang vi fremfører musikk. Å etterligne andre er enkelt, spesielt i nyere tider med all mulig musikk ett tastetrykk unna, men jeg mener man må hele tiden skape noe spesielt. De jeg ser lykkes best er de som klarer å hente ut de spesielle elementene i musikken og skaper noe selv, men selvsagt alltid i tråd med komponistens intensjoner.
Han følger godt med i den nye satsingen på dirigenter, og er opptatt av utviklingen av fremtidige talenter som kan hjelpe hele næringskjeden i musikklivet.
- Jeg synes det er veldig positivt å se hva som skjer med Dirigentløftet, at unge dirigenter får hjelp til å utvikle seg til et høyt nivå. Jeg mener det er viktig å ha gode dirigenter som kan jobbe profesjonelt, men som også kan være med og utvikle amatørmusikklivet. For, jo sterkere amatørbevegelsen er, desto bedre er det for de profesjonelle ensemblene. Og til det trenger vi mange dyktige ledere og dirigenter.
Bli inspirert av Odd Terje Lysebo:
https://open.spotify.com/track/3LxyZuyGrPot0M7u1MlY4i?si=qryUYIV-SiOr5M8RT9hy4g
https://open.spotify.com/track/34tX7SKoSa7WvjF4kYgGve?si=4R_X-Nt3SyOPooYWTTq2fQ
https://open.spotify.com/track/1LGavNnaCuqaaS3VMtlSmo?si=Dyj-g0r2ScKmntDUSGfPgQ