Mandagsmorgen med Marit Tøndel Bodsberg Weyde

MBB.jpg

Marit Tøndel Bodsberg Weyde er en særdeles travel dirigent, og dirigerer både Kilden Vokalensemble i Kristiansand, Kvinnelige Studenters Sangforening, Vestoppland Kammerkor og Den Norske Studentersangforening. Hun er en aktiv pedagog, og er ansatt som universitetslektor i dirigering på Norges Musikkhøgskole. I det siste er Marit aktuell med flere plateinnspillinger, og den siste innspillingen til KSS ble av flere kritikere fremhevet som en av de aller beste nye juleplatene i 2020.

Når vi spør Marit om hva som inspirerer henne om dagen, velger hun å snu på de utfordringene mange dirigenter møter, og heller fremheve de mulighetene man tross alt har tilgjengelig

Foto: Øyvind Strand Endal

Det er jo egentlig litt spesielt og spennende å snakke om inspirasjon i den tida vi er i nå, siden vi ikke har mulighet til å møtes og er nødt til å finne det på en annen måte enn vanlig. Normalt sett får jeg i hvert fall mest inspirasjon av å få jobbe og møte andre, både studenter, musikere og andre dirigenter, og akkurat den delen av yrket er jo vanskelig nå, sier Marit og forteller hvordan hun bruker tiden til å oppsøke ny kunnskap og inspirasjon hun normalt ikke får tatt seg tid til.

For min egen del har jeg sett mye på prøver og konserter med andre dirigenter på Youtube i det siste, det synes jeg er utrolig lærerikt. Jeg leser også mye forskjellig faglitteratur som kan være relevant for meg, for eksempel om anatomi, sangteknikk eller biografier.

Når jeg jobber som dirigent for Kilden Vokalensemble har jeg også vært så heldig at jeg har hatt mulighet til å stikke innom Kristiansand Symfoniorkester og høre på prøver, og det er virkelig gull verdt å sitte og observere hvordan ulike dirigenter jobber. Etterpå liker jeg også da å snakke med orkestermusikerne, og høre med de hva det var som gjorde at akkurat det partiet ble så bra, eller hvordan dirigenten klarte å endre på klangen i det partiet uten å si så mye?  

Denne nysgjerrigheten er god å ha med seg også som lærer på NMH, og møter med studentene hjelper konstant som faglig påfyll.

Jeg føler meg heldig og privilegert som kan undervise, bare det å møte studentene mine på facetime gir meg veldig mye. De er så nysgjerrige på alt, stiller så mange bra spørsmål, og har virkelig lyst å lære. Selv om det bare var digitalt, ga det meg en skikkelig opptur å undervise igjen etter juleferien, de gav meg virkelig lyst til å jobbe!

For mange musikere og dirigenter føles det ellers nå som noen har trykket på pauseknappen i yrkeshverdagen. Dette gir paradoksalt nok også rom for erfaringer som er mer sjeldne i en travel tilværelse, hvor neste konsert alltid lurer rundt neste hjørne.

Jeg merker personlig at jeg faktisk blir mer kreativ når jeg har tid, og livet går såpass mye saktere enn normalt. Nå kjenner jeg på at det er så mye jeg har lyst å utforske, og jeg har faktisk tid til å gjennomføre det også. Man er jo inspirert til vanlig når man jobber også, men det er så sjelden tid til å faktisk gjøre noe med det i en travel hverdag.

Akkurat nå benytter jeg for eksempel anledningen til å være mye ute i naturen og gå på ski, og de daglige skiturene mine gir meg mye inspirasjon. Der får jeg tid til å tenke og filosofere, og kan spørre meg selv de store spørsmålene. Hvorfor driver jeg med dette, hva savner jeg nå og hva kan jeg faktisk gjøre? Vi er så vant med ytre stimuli når vi jobber, så det er litt godt å få en mulighet til å tenke litt i lengre perspektiv.

Denne måten å heve blikket har også vært verdifull å ta med seg i arbeidet med ensemblene, som den siste tiden har vært forvist til digitale zoom-øvelser. Når uvissheten råder om når den neste konserten kan være, åpner det opp muligheter til fordypning det ellers ikke hadde vært tid til.

Vi hadde også digitale øvelser før jul, og vi lata vel egentlig som om vi skulle ha konsert, selv om vi innerst inne visste at det nok ikke kom til å skje. Det var kanskje litt demotiverende, og nå har vi et annet perspektiv. Vi satser på å ha en konsert i april, og om ikke det går da finner vi en ny tid senere, sier Marit, og utdyper videre om fordelene med alternative tilnærminger.

Vi starter med blanke ark, og går nå inn i lysere tider. Nå legger vi for eksempel opp til en ekstra lang oppvarming på hver øvelse, slik at vi virkelig får jobbet med det grunnleggende.

Videre kan en av kormedlemmene ha fått i oppgave å ha en liten powerpointpresentasjon om en av komponistene vi synger, og vi hører på innspillinger av musikken sammen. Jeg oppfordrer også sangerene til å høre på andre verk av komponistene, slik at de får en bredere forståelse av musikken enn bare det ene stykket vi skal synge. Det er spesielt viktig for amatører å gi de verktøy slik at de kan skjønne musikken på en en dypere måte, utover å bare å lære sin egen stemme, og den større forståelsen er enklere å få til dersom de også kjenner annen musikk av samme komponist. Jeg kjenner jeg blir så inspirert når sangerene mine legger ned så mye jobb, leser seg opp og lager disse presentasjonene. De har faktisk også satt seg inn i hvilke utfordringer er det vi kommer til å møte når vi møtes igjen om en måned eller to, og det er virkelig inspirerende og rørende for meg at de tar oppgavene sine på såpass alvor.

Bli inspirert av Marit Tøndel Bodsberg Weyde:
https://open.spotify.com/album/1jEiPysmRuHtNfN4B1toKj?si=0A5lxlzwRI2fUnL0Gqlbgg
https://open.spotify.com/album/394emC3mNgNYv9f04RMDrI?si=5mWGqCwpRS6WhDExNt7jeA

Forrige
Forrige

Mandagsmorgen med Grete Pedersen

Neste
Neste

Mandagsmorgen med Odd Terje Lysebo