Mandagsmorgen med Aage Richard Meyer
Aage Richard Meyer er et av de siste stjerneskuddene som kommer fra Dirigentløftet. Etter studier i Stavanger ble han tatt opp i Dirigentløftet, er blitt neste kandidat i lanseringsprogrammet Opptakt, og har også nå besatt rollen som assistentdirigent i BFO i snart et år. En av hjørnesteinene i alle disse programmene er forholdet mellom mentor og student, og dynamikken rundt dette er noe som naturlig nok inspirerer Aage i en hverdag fylt av nye utfordringer.
- Ganske raskt etter at jeg hadde begynt i jobben som assistentdirigent i Bergen Filharmoniske Orkester gikk landet ned i lockdown, og det endret jo hele arbeidssituasjonen. BFO begynte ganske raskt med streamingkonserter, og da ble jeg plassert i studioet i en produsentrolle, noe som var en helt ny erfaring for meg. Her var jobben min å lytte fra utsiden, og komme med korreksjoner og kommentarer til både musikere og dirigent. Det var også en helt annen hastighet enn jeg var vant med fra studietiden, vi hadde gjerne en dag med prøver etterfulgt av innspilling dagen etter, og så kunne vi ha et helt nytt program dagen etter det igjen! Jeg lærte meg fort å måtte stole på intuisjonen min, lese partitur raskt, og stole på egne ører. Det hjalp meg da veldig å bli vist slik tillit både fra Ed Gardner og orkestermusikerne, slik at jeg kunne utføre jobben min på mest mulig hjelpsomt vis.
Ordet tillit går igjen i samtalen, og verdien av å oppleve trygghet for å utvikle egen intuisjon og kunnskap i møtet med orkester og dirigenter på høyt nivå.
- En musiker fortalte meg etter en konsert at det var tydelig at jeg kjente orkesteret godt etter å ha lyttet så mye fra salen, at jeg justerte på de riktige tingene. Jeg er også et øre for musikerne, ikke bare for dirigenten. De kommer gjerne til meg med spørsmål, og deler sine utfordringer. Det kan for eksempel være at de ikke hører hverandre grunnet at vi sitter distansert, både med tanke på klang og timing. Jeg har da også opplevd at de har gitt meg konkrete råd på hvordan jeg best kan hjelpe de i en utfordrende situasjon, og det gagner jo både dem og meg.
I tillegg til å ha en aktiv rolle som øre i salen, samt dirigere orkesteret selv får Aage også mye utbytte av å observere dirigenter, og lære om hvordan dynamikken fungerer med ulike dirigenter foran orkesteret.
- Jeg og Ed Gardner er jo forskjellige, og det er veldig inspirerende for meg å se hvordan han takler situasjonen. Jeg opplever at han gir orkesteret mye tillit, men har også høye forventninger. Jobben gir også rom for å oppleve andre dirigenter, og få se selv hvor forskjellig innfallsvinkel de kommer med, både til orkesteret og meg. I tillegg til å da ha enormt mange spennende samtaler med forskjellige dirigenter, snakker jeg også med musikerne og får vite hvordan de opplever de ulike dirigentene, noe jeg også lærer masse av!
Brukt riktig gir jobben som assistentdirigent mange muligheter for utvikling, og Aage har et klart fokus på hva han har som prosjekt den kommende tiden.
- Hovedfokuset mitt fremover nå er å finne balansen mellom forberedelser og intuisjon, stole på musikerne og vise dem tillit samtidig som man styrer prøven. Rett og slett gjøre jobben til et skikkelig teamwork!
Bli inspirert av Aage Richard Meyer og Bergen filharmoniske orkester