Mandagsmorgen med Kjartan Klingen
På listen over hva folk forbinder med 17 mai, er korpsmusikk med stor sannsynlighet sikret en plass høyt oppe på listen uansett hvor i landet du befinner deg. Selv om vi nå går inn i den andre feiringen på rad med alternative arrangement, så merkes entusiasmen og viktigheten rundt et levende korpsmiljø til nasjonaldagen. Kjartan Klingen er dirigent for Melhus skolekorps, og kan på egenhånd se hvor mye synligheten på en slik dag betyr både for korpset og bevegelsen.
Det er klart at 17 mai er både utrolig viktig og inspirerende for skolekorpsene. Vi ser det godt bare de siste ukene når vi har vært ute på marsjøvinger, folk kommer ut på altaner med flagg og møter oss med fantastisk stemning og jubelrop. Og selvfølgelig, når man kommer til selve dagen gjør det noe spesielt med unge barn når de kan ta på seg flotte uniformer og hvite hansker. De får virkelig lov til å være stjerner for en dag. Det er en utrolig fin og positiv synliggjøring og omdømmebygging for skolekorpsene, tenk bare på alle bilder og videoer som deles i sosiale medier denne dagen, forteller Kjartan entusiastisk. Med personlig fortid fra Garden har han også tatt med seg gode rutiner for marsjtrening, noe som han opplever faller veldig godt i smak hos de unge korpsmusikantene.
I tillegg til til å forberede oss godt musikalsk over lang tid, har vi vært flinke til å ha marsjtrening med korpsene, og det responderer de unge veldig godt på. Det er ikke så mye som skal til, man kan få umiddelbare resultat etter bare en dag med god instruksjon, og jeg erfarer at de liker veldig godt å ha litt stram regi og oppleve at det blir gjort bra. Det hjelper også godt på det musikalske, barna skjønner umiddelbart sammenhengen mellom god disiplin i marsjering og å spille bra sammen.
Synligheten rundt en dag som nasjonaldagen er viktig i videre rekruttering, og Kjartan lar da barna selv være en aktiv del i rekrutteringsarbeidet. De yngste juniorene og aspirantene drar rundt på skolene på rekrutteringskonserter sammen med dirigenter og instruktører, og er med på å vise at dette er en sunn helårsaktivitet som inneholder så mye mer enn akkurat marsjering i gatene på 17 mai.
Barna blir ambassadører for det de selv driver på med, og de vokser enormt på det. Det er ungene selv som reklamerer for korpset, og forteller om hvor godt og gøy de har det. Sist vi inviterte til instrumentprøvekonsert kom det hele 40 barn for å prøve. Vi får så klart ikke med oss alle de, men det er godt å se at selv i en pandemitid så klarer vi å vekke oppmerksomhet for aktiviteten vi driver på med.
Kjartan er rask med å trekke frem et spesielt samarbeid som en nøkkel til suksess. I Melhus kommune har de fått i gang et samarbeid med den lokale kulturskolen, som gjør at de mellom annet kan tilby individuelle spilletimer til korpsmusikantene. I tillegg til den åpenlyse musikalske fordelen, blir det også langt enklere å gi individuell oppfølging og sikrer at man møter den enkelte elevs behov på en best mulig måte.
Barna vi har inne skiller ikke på om de skal på spilletime eller korpsøvelse, de sier enkelt og greit at de skal på spilling. Vi har fått til et godt samarbeid mellom kulturskolen og skolekorpset, der vi kan jobbe i fellesskap om å følge opp barna. På den måten kan vi tidligere fange opp de som sliter med enten noe musikalsk eller manglende motivasjon, og finne gode personlige løsninger for den enkelte. Ved å skape et tett nettverk rundt barna blir vi bedre i stand til å hjelpe dersom det er noe de trenger støtte eller hjelp til, sier Kjartan som er opptatt av at alle barna skal føle seg sett.
Vi er på hugget, og prøver så godt vi kan å følge opp absolutt alle. Selv om vi er ganske mange i korpset nå, føler vi egentlig at vi ikke har råd til å miste noen som helst, hver enkelt unge er utrolig viktig. Jeg legger stor vekt på at alle blir sett, når jeg starter en øvelse begynner jeg alltid med opprop, og sørger for å se alle inn i øynene og anerkjenne at de er der og betyr noe. Alle er med fra første tone!
Og hva er det som fungerer som drivkraft for Kjartan i arbeidet sitt med skolekorpsene?
Det som inspirerer meg personlig er først og fremst energien i møtet med musikken og korpset, å få jobbe med ivrige barn som virkelig vil noe med spillingen. I tillegg får jeg veldig mye igjen av å jobbe med gode kolleger både lokalt og nasjonalt, forteller Kjartan, og kommer inn på noe av det som er mest unikt med korpsbevegelsen. Alle er del av en stor familie, og man kan møtes på tvers av nivå.
Vi er virkelig del av en stor bevegelse med masse kompetanse og forbilder, her i Trøndelag har vi jo for eksempel musikerne i Luftforsvarets Musikkorps, som jobber som lærere, instruktører og dirigenter i musikklivet rundt Trondheim, et deilig sammensurium av dyktige folk som jobber på tvers i hele fylket, sier Kjartan med entusiasme, og understreker viktigheten av å ha lokal tilgang til slike kompetansemusikere og idoler som inspirasjon for yngre musikanter. Og det unike med musikken er muligheten man får til å kunne møtes på tvers av generasjoner og nivå, og sammen skape minner for livet. Kjartan trekker frem en spesiell hendelse som eksempel på at musikkopplevelser ikke kjenner til begrepet aldersgrenser.
Vi spilte med skolekorpset på Trøndersk Mesterskap, og der avsluttet vi med Soul Bossanova. Så var det slik at elitekorpset Nidarholm skulle spille akkurat samme sangen på festkonserten litt senere, og da de hørte oss kom de etterpå og ville høre hvem det var som spilte så utrolig flott solo på trompet! Den unge trompetisten vår ble da med en gang invitert med på showkonserten, og spilte improsoloen sin der sammen med et av Norges beste korps. Når publikum fikk høre ham spille sammen med Nidarholm så var det som taket løftet seg i Olavshallen, det var en helt magisk stemning!
Denne episoden skulle senere bli omtalt i riksdekkende radio som et eksempel på magien som kan oppstå når man får lov til å musisere sammen ung og gammel. Og Kjartan er i tillegg overbevist om at en barndom i korps kan lære deg så uendelig mye mer enn bare musikk, man får med seg verdier og erfaring som følger en helt inn i voksenlivet.
Jeg pleier å si at vi bygger ikke bare musikere, vi bygger hele mennesker. Hos oss kan du spille helt fra tredje klasse til du går ut av videregående skole, og det er et ganske unikt tilbud å ha. I korps lærer du god disiplin, og viktigheten av å spille på lag. Vi krever at de møter opp og er godt forberedt, og tror på å ansvarliggjøre barna fra ung alder. I tillegg er det viktig at de skjønner at akkurat de er viktige, vi trenger deg på denne øvelsen for å spille godt på neste konsert.
Gjennom ansvarliggjøring og aktiv medvirkning får de unge musikantene et eierskap til det de gjør, og Kjartan går aktivt inn for å involvere de eldste i driften.
Vi har et juniorstyre, bestående av to eller tre av de eldste i korpset. De er med på råd, og er med på å finne løsninger og gode ideer, og blir involvert i ganske mye av driften. De har mye ansvar for det sosiale og gruppeøvelser, de har medbestemmelse på repertoar, og er med på å finne gode løsninger. Det er deres korps, og derfor utrolig viktig at de kan delta og vokse på denne erfaringen. Tiden i korps skal kunne ruste deg både på det musikalske og til det vanlige livet, og det man lærer her bærer man med seg resten av livet. Vi bygger lag, og da er alle verdifulle. Du er viktig uansett hos oss!