Mandagsmorgen med Ante Skaug
Inspirasjon og motivasjon er også evnen til å tenke nytt og prøve å åpne opp for muligheter der hvor andre ser begrensninger. Ante Skaug har virkelig tatt dette til seg, og har nettopp vært med og starte nye digitale kurs for unge dirigenter der han tenker utenfor boksen i søken etter å gi et bredt tilbud med høy kvalitet. Ante er utdannet dirigent og slagverker, og har som spesialfelt å jobbe med barn og unge. Han er dirigent for Lørenskog Skolekorps
Litt av bakgrunnen til at dette prosjektet startet var at jeg fikk en forespørsel fra Ung Musikk om å være med som en av koordinatorene i et Dirigentprogram de hadde initiert, forteller Ante entusiastisk. Ung Musikk er et prosjekt mellom lokale kulturskoler i Viken Fylke og NMH, og søker å styrke båndene mellom de lokale tilbudene og nasjonale utdanningsinstitusjoner. Og Ante har mange tanker om hvordan man kan bygge bro over til høyere nivå allerede fra starten av.
Spørsmålet var om jeg kunne være med og utvikle et digitalt tilbud for barn og unge innen dirigering, for å hjelpe å heve nivået. Det hadde jeg jo veldig lyst til, og så ganske raskt at det var behov for et opplegg som rettet seg inn på det helt grunnleggende nivået. Det var også mye kompetanse tilgjengelig i teamet, og vi ble ganske raskt enige om at vi kunne få best resultat dersom vi samkjørte ressurser på tvers av regionene for å lage et felles tilbud, i stedet for å sitte på hver vår tue og lage egne opplegg.
Det jeg da gjorde var å tenke ut et digitalt kursopplegg over Zoom, der vi begynner helt fra scratch og øker bevisstheten rundt det vi gjør i dirigering, parallelt med at man øker bevisstheten til sitt eget instrument. Og gitt den håpløse situasjonen vi er i når vi må være digitale og ikke kan møte fysisk, ønsket jeg heller å utnytte mulighetene som bød seg, og snu det slik at rammene rundt digital undervisning kunne være en styrke, og ikke en svakhet!
Ante drar en parallell til instrumentalister for å gi et eksempel på ferdigheter man kan berede grunnen for allerede i tidlig alder.
En dyktig musiker kan sette an akkurat samme tone helt forskjellig avhengig av komponist og epoke, og jeg tenker at dirigenter også skal ha evnen til å vise dette. Og noe som har slått meg er at en av de tingene man faktisk kan jobbe godt med over skjerm, er visuell formidling og kommunikasjon. Her har vi som jobber visuelt en stor fordel foran musikere som prøver å spille sammen over nettet med vekslende hell, sier Ante entusiastisk, og viser til et eksempel fra den første samlingen de hadde digitalt.
En øvelse jeg hadde nå på den første timen til de yngre elevene var at jeg spilte finalen på Dyrenes Karneval av Saint Saens. Alle barna hadde ansiktet sitt helt oppi skjermen, og skulle vise med ansiktsuttrykk hva de hørte. Det er kanskje en litt motsatt tankegang, de skulle jo respondere på musikk jeg spilte for dem og ikke motsatt, men da fikk vi rett og slett trent på å respondere og vise uttrykk visuelt.
Et element Ante til stadighet vender tilbake til er å hele tiden koble dirigering sammen med instrumentalopplæring, og er opptatt av at øvelsene skal både kunne styrke dirigering og det instrumentale.
Jeg mener det er viktig å hele tiden kunne koble det vi jobber med opp mot instrumentet, og sørge for større bevissthet. Jeg gir de lekser som de kan ta med til sin instrumentlærer, slik at de kan bli enda mer observante på klang og utrykk osv. på sitt eget instrument. Og om man hele tiden jobber parallelt, mener jeg man skaper en interesse og en bevisstgjøring som både gjør de bedre til å spille samtidig som det gir en større forståelse for hva musikk handler om. Jeg mener man skal starte med dette tidlig, slik at dette er en helt naturlig del av barnets kunnskap når de kanskje ønsker å gå videre med musikken.
Et element som Ante hele tiden tar meg seg når han jobber med barn og unge er å hele tiden søke kvalitet, samtidig som han er smart og bevisst på fremgangsmåtene.
Alt er mulig med små barn, og jeg brenner veldig for å gi de en grundig start på instrumentet helt fra begynnelsen av. Man kan forvente masse, og så lenge man gjør det på en tydelig og konskvent måte vil de kunne forstå veldig mye. Gjennom lek kan man komme veldig langt, og det er mulig å nå et høyt teknisk nivå uten at de selv skjønner at vi jobber teknikk. Det er for eksempel mulig å koble sammen en øvelse som jeg har lært etter å ha observert hvordan dyktige musikere jobber med pust. Vi puster inn, og på utpust later vi som vi kaster et papirfly. Dette fungerer ikke bare utmerket for pust, men lar seg også enkelt overføre til slagteknikk. Etter å ha jobbet litt med dette, kobler vi på bevegelser, og plutselig har vi en god firetakt. Sammen har vi da faktisk også jobbet dirigentteknikk uten at det egentlig har vært noe tema underveis.
Tanken om helhet gjennomsyrer det pedagogiske opplegget, og målet med både formidlingstrening og teknikkøvelser er å sørge for at barna og ungdommen får med seg en solid intuitiv ballast som de kan dra veksel av på et senere tidspunkt.
Mer enn å bare være et dirigentkurs er dette også et opplegg for å både øke nivå og bevissthet som intrumentalister. Samtidig med dette lærer de noen grunnprinsipp som er ekstremt viktige å inneha for en dirigent. Gjennom lek og øvelser er målet at de over tid har lært noen tekniske grep som faller de like naturlig som å knyte skolissene. Og når man har kommet til det stadiet vil de få enda større utbytte av kurs og lærere som de møter underveis, og innehar allerede gode grunnevner i formidling og teknikk.
Ante er optimistisk på vegner av opplegget, og ser frem til å å se hvilke frukter arbeidet vil bære over tid.
Det er spennende å se hva vi har fått til om et halvt års tid. Jeg har startet noe jeg tror på, og tror og håper at dette er noe som folk vil være med på. Jeg er i alle fall all in!
Bli inspirert av Ante og Lørenskog skolekorps:
Foto: Erik Skaug