Mandagsmorgen med Vivianne Sydnes

Organist Kåre Nordstoga, komponist Nils Henrik Asheim og Vivianne Sydnes etter plateinnspilling

Organist Kåre Nordstoga, komponist Nils Henrik Asheim og Vivianne Sydnes etter plateinnspilling

Dirigentløftet går høstmørket i møte med en serie mandagsmøter der norske dirigenter deler noe som inspirerer dem akkurat nå. Vivianne Sydnes er domkantor i Oslo Domkirke, og er professor i kordirigering på Norges Musikkhøgskole. I dagens mandagsmøte forteller hun om gleden i selve møtet med komponister og deres musikk.

- Både som kantor og lærer er jeg veldig opptatt av å bestille og fremføre ny musikk, og invitere komponister til å skrive for kor. Alle har en stemme, og den bærer vi med oss hele livet. Og jeg synes det er viktig å nettopp oppmuntre til å skrive for stemmen, og være aktivt med og hjelpe til å vise hvilke muligheter som ligger i å skrive for sang og kor.

Fordelen av å kunne snakke med opphavspersonen av et nytt verk når hun forbereder seg er stor for Vivianne.

-Partitur er jo uansett alltid morsomt, det å dykke inn i hodet og tankene til noen som kanskje levde for lenge siden, og prøve å oppdage hva de ønsket og hva de har tenkt. Men det er enda morsommere for meg å møte en levende komponist, en som lever i samme verden som meg, og deler mange av de samme referansene og opplevelsene. Det å snakke sammen, å få spørre og utforske hva komponisten forteller med musikken, det synes jeg er både spennende og fint!

Viktigheten av dette skjønte Vivianne ganske tidlig, etter tidlig i karrieren å ha dirigert et nytt verk, der det kom frem at komponisten var litt misfornøyd etter generalprøven.

 - Jeg hadde jo virkelig anstrengt meg med å være tro mot partituret, og lest det helt bokstavelig. Litt for sent skjønte jeg at jeg likevel ikke helt hadde fått med meg komponisten sin intensjon, og jeg oppdaget da hvor viktig det er å komme inn tidlig i prosessen og skape en dialog for å skjønne det som er bak notene.

Nettopp i møtet mellom komponist og dirigent oppstår ofte en spennende dynamikk, der begge parter kan lære noe nytt både om seg selv og hverandre.

- Det store er jo potensialet i møtet med en annens kreativitet! Hva kan man lære, og hvordan kan man medvirke i prosessen? Når man snakker med en komponist har en jo gjerne mange spørsmål, og en god samtale vil være fruktbar for begge parter. Som dirigent er en ofte en problemløser, og det er veldig lærerikt å høre komponistens mening om mine spørsmål.

Noen ganger er de veldig åpne for å endre notene slik at de får formidlet tankene sine enda tydeligere, andre ganger er de veldig bestemte på at det må være akkurat slik som notert! Og uansett er det verdifull informasjon for en dirigent, for i samtalen kan vi oppdage sammen hva som er viktig, og hva som lar seg gjøre eller ikke.

Gjennom spørsmål kan det også være vi setter lyset på noe komponisten ikke har tenkt på, og kanskje faktisk bidrar til at de oppdager nye sider ved musikken sin!

Både det å opprette dialog og bestille verker av komponister er viktig for Vivianne, og noe hun tar med seg aktivt inn i undervisningen.

- Jeg dirigerte nettopp et verk på Musikkhøgskolen av Jon Øivind Ness med sangere fra Oslo Domkor og Christiania Blåseensemble, og det var så lærerikt for alle. Når jeg fikk snakket sammen med komponisten var det så umiddelbart klart hva som var viktig i musikken, tolkningen ble mer interessant, og stykket ble mer inspirerende for alle, forteller Vivianne entusiastisk, og skryter av hvordan studentene tok del i entusiasmen og hjalp hverandre til å yte verket mest mulig rettferdighet.

- Vi har jo et privilegium som musikere når vi får møte komponistene, og vi trenger å bestille mer slik at vi kan holde kontakten. Når vi bestiller mer, får vi mulighet til å forstå mer!

Bli inspirert av Vivianne og Oslo Domkor:

Foto: @daviddawsonphoto

Forrige
Forrige

Mandagsmorgen med Christian Kluxen

Neste
Neste

Mandagsmorgen med Birgitte Grong